Történt egyszer, néhány évvel ezelőtt, hogy egy unalmas, őszi szombat este otthon kapcsolgattam a tévé távirányítóját, és felfigyeltem egy érdekesnek tűnő filmre. A műsorajánló alapján legalábbis szimpatikusnak tűnt: szerepelt benne sikeres, fiatal védőügyvéd, menő, új munkahely és a stáblistában feltűnt egy név: Al Pacino (John Milton).

Lehengerelt a történet. A jó és a rossz örök kliséje valahogy itt újszerűnek tűnt, ráadásul itt tulajdonképp nincs is egyértelműen pozitív hős. Kevin Lomax (Keanu Reeves), a nagyvárosi, jó nevű iroda csábítását elfogadó vidéki fiatal ügyvéd nem az, felesége, az árral sodródó Mary Ann (Charlize Theron) pedig túlzottan gyenge, hogy ellenálljon a baljós előjelek láttán – vagy nem is igazán szeretne, hiszen végre (legalábbis úgy tűnik) úgy élhet, ahogyan mindig is akart. A történetnek nincs eleje, és nincs igazán vége sem: bármi is történik, a világban mindig megy a maga útján.


A szereplőgárda frenetikus: Al Pacino igazi jutalomjátéka az ördög szerepe, minden gonosz szemvillanását felhasználhatja itt, és végig viszi a hátán a karaktert és a filmet is, talán már túlzottan is összenőtt Milton figurájával – egyszerűen senki mást nem tudok elképzelni ebben a szerepben. Keanu Reeves hasonlóan ügyesen csetlik-botlik a szokatlan világban, és jól hozza a tanácstalan kisembert,akit elkábít a hirtelen jött lehetőség. Bevallom, sosem kedveltem túlzottan Charlize Theront: valahogy nem éreztem olyan átütő egyéniségnek, mint akár Sophie Marceau-t, számomra mindig is a szép, de jellegtelen amerikai tucatszőkeséget jelentette, aki remekül játszana sokadszerepet bűnrossz vígjátékokban, de semmi több. Ma már látom, hogy tévedtem, remekelt a feleség tragikus szerepében.
Paint it black