Közlöny, tartalma a kihirdetés napján lép hatályba

KSKözlöny

KSKözlöny

Disznóölés

2010. december 06. - drhlaszlo
Történt egyszer, hogy egy sötét, ködös téli éjjel, olyan négy óra körül a pihe-puha, testetlen sötétséget, azt az időt, amikor a legjobb nyújtózkodni egyet a takaró alatt, szóval a legédesebb hajnali órákat kettétörte egy ronda, éles hang.
Disznót vágni egy különleges időtöltése az emberiségnek, azt hiszem, ebben meg is egyezhetünk. A hang, amely valahol Brúnó feje mellett kezdett el üvölteni, és a felkelést jelezte.
 
Kisvártatva hősünk már az üres utakon haladt kedvenc kisvárosafelé, ahol azért át kellett, hogy gondolja a „kora reggel” fogalmát, hiszen mindenki elszomorítóan frissnek és fittnek tűnt. Gyermekkorunkban mi, vidékiek kifejezetten szeretünk disznót vágni, van valami kedves báj az egész szertartásban, talán a hideg, a játszósruhába bújt felnőttek, a fura szagok miatt – családomban legalábbis a lassú, ráérős disznóölések voltak szokásban, amelyek legalább annyira tűntek családi programnak, mint komoly, vérre menő munkának. Annak idején nagyon élveztem az első alkalmat, amikor a kiskonyhában először vághattam fel (persze felügyelet mellett) a zsírszalonnát, és igyekeztem úgy fogni a kést, ahogyan nagyapámtól láttam, persze sikertelenül.
Az egyik legjobb mégis csak a vége volt: a disznóvágásnak vége volt, újra rend lett, és a szertartásos disznótoros vacsora után fáradtan, jóllakottan pihegett mindenki órákig a vacsora romjai felett – én az ötéves leginkább régi sztorikat élveztem ekkor.
Később már nem vágtunk többet disznót – nagyszüleim megöregedtek, nem bírták már tovább a disznóval járó egész éves munkát, először még kísérleteztünk mindenféle pótlékokkal (húst dolgozunk fel), de valahogy az egész nem lett olyan.
 
Most azonban rájöttem, hogy a disznóvágás több annál, hogy az ember saját maga dolgozza fel az ennivalót. Nem, ennek komoly szociológiai oldala is van. A disznótor ugyanis mindenről szól: közös munkáról, feladatról, férfiasságról Hiszen a hideg szélben itt nem csak pálinkáznak vidám macsók, hanem komoly munka is folyik, ráadásul összetett logisztikát is kíván a dolog: nem lehet semminek sem csak úgy nekivágni. A körülmények ráadásul embert próbálóak: farkasordító hideg van, kicsit meg is emeltem a derekam a bográccsal, és estére rádöbbentem, hogy az íróasztalhuszárság bizony nem készít fel teljesen az életre.
Aztán végre sikerült elmosni az utolsó húsosládát és zsíros bográcsot is, majd rám szakadt befejezett munka öröme.

Massive Attack - Live with me

süti beállítások módosítása